Aad Hofman (Vlaardingen 1944)

Toen Aad Hofman in januari 1973 met een schilderij onder zijn arm Galerie Mokum binnenstapte was Dieuwke Bakker zo enthousiast dat zij onmiddellijk vroeg of Aad in staat was voor de zomer nog vijf schilderijen te leveren. Overmoedig zei Aad “ja”. Het werden er tenslotte drie. Drie olie/doek schilderijen waarin een afbraakpand centraal stond. Dieuwke voegde in 1977 het schilderij korte Havenstraat toe aan haar collectie. In de loop van de tijd veranderde het werk van Aad. Structuur en lichtinval kregen meer aandacht, daar ging het de schilder om. Het hield in dat het werk steeds abstracter werd overigens niet tot genoegen van Dieuwke. Toch is Aad, op een kleine onderbreking na, trouw gebleven aan Mokum.

Na verloop van jaren zijn, op organische wijze, de afbraakpanden waarin de abstractie een steeds belangrijkere plaats in nam, overgegaan in de stillevens. Objecten worden samen met droogbloemen, een bosje rozenbottels, gecombineerd. Dor en dood materiaal kan in de ogen van de kunstenaar zo mooi verstild zijn. Vooral roestkleuren spreken hem zeer tot de verbeelding. Een roestig blikje, naast een plukje gedroogde hortensia, wordt zo tot in de details uitgewerkt, dat de meest subtiele kleurschakering wordt getransformeerd tot ingetogen abstractie. Dit tezamen met de blaadjes van de hortensia die bijna met een knisperend geluid van het doek vallen.

Menige kijker heeft zich vergist wanneer Aad in een van zijn, over het algemeen vrij kleine formaat schilderijen, een spijker schildert of een bladder verf. Vaak werden spijker en bladder voor echt aangezien. Aad Hofman is in staat zijn stillevens zo sprankelend te verbeelden dat naast de stilte, het sacrale, ook het leven, de vitaliteit, kan worden ervaren. Ga hier naar de website van Aad Hofman.

Literatuur:
De Mokum Collectie, tekst janna van zon (90-71403-01-7)
Dertig jaar realisten, einderedactie janna van zon (ISBN 90-71403-02-5)


aad-hofman_01