Hans Deuss (Amsterdam 1948)

Schilderen heeft iets oneindigs.
Hans Deuss is een Mokummer, geboren en getogen in de grote stad. Hoezeer hij ook van de natuur houdt, hij hoeft haar niet altijd om zich heen. In de stad mist hij de natuur niet. Wel is het mooi meegenomen als hij, trainend op zijn race fiets, haar binnen afzienbare tijd kan bereiken. Het is heerlijk om per fiets de stad te verlaten. Altijd tegen de wind in, zodat hij relatief gemakkelijk weer terug kan keren. Onderweg is er de horizon, en meer wat daar nog achter ligt, het intrigerende. Je komt er nooit, het past zichzelf telkens aan. Voor Hans Deuss heeft het schilderen ook iets oneindigs. Vanaf het eerste schetsje,van vier bij vier centimeter,wordt het een fantasiewereld waarin hij zich geheel kan verliezen. Het raakt altijd de kern die telkens zo moeilijk te vangen is op het doek. Het gaat hem om de ruimte zo immens mogelijk te hebben, haar voelbaar maken. Het liefst zou Deuss driedimensionaal willen werken.

Dat maakt het schilderen voor hem ook zo interessant. Het bedenken van een oplossing voor het ontbreken van die ene dimensie. Wanneer het hem lukt om het imaginaire beeld dat in zijn hoofd zit te verbeelden dan wordt het een eigen wereld waarin hij steeds meer vast geworteld raakt. “Als schilder ben ik mijn eigen lastpost. Ik stel mijn eisen net iets hoger dan waartoe ik al in staat ben. Zo moet het ook zijn denk ik, maar het effect is dat je zo nu en dan jezelf behoorlijk in de weg zit. Je wilt jezelf aangenaam verrassen. Gelukkig gebeurt dat voldoende.” vertelt de kunstenaar tijdens een interview met Raymond Bouwman.

Onderwerp belangrijk.
Als een schilderij bijna af is geraakt de kunstenaar in een euforische stemming. Daartussen vindt hij het schilderen niet altijd even leuk, hetgeen voornamelijk komt omdat die periode veel tijd in beslag neemt. Wat hij vanuit een ooghoek heeft gezien, of in een flits heeft bedacht, valt niet zo snel te verwezenlijken. Tijdens het schilderen gebeurt er veel. Met hemzelf en met het schilderij. Deuss schildert altijd naar aanleiding van ingrijpende gebeurtenissen. Niet om de ellende van hem af te schilderen maar wel om haar te beheersen en te kanaliseren. Sommige schilderijen zijn zo geladen dat zij niet het atelier of huis van de kunstenaar verlaten. Tijdens zijn opleiding aan de Rietveld, waar hij zich voornamelijk bezig hield met het grafisch ontwerpen, werd duidelijk dat schilderen, toen een bijvak, hem meer boeide. In eerste instantie ging het hem om het technisch perfect schilderen. Tot hij ontdekte dat het onderwerp veel belangrijker was. De groei die het werk van Deuss in de loop der jaren heeft ondergaan zorgt er inmiddels voor dat zowel beeld als techniek betreft fascinerende hoogstandjes zijn.Ga hier naar de website van Hans Deuss.

Bron:
Dertig jaar realisten (1992), Eindredactie: janna van zon (ISBN 90-71403-02-5)


hans-deuss_01